Header Ads

नेपाली कवितामा लय विधान


 सह प्रा. वंशीधर कट्टेल
पिण्डेश्वर विद्यापिठ
               
नेपाली कवितामा लयात्मकता चार प्रकारको देखिएका छन् । विक्रमको २० औं शताब्दीदेखि पद्यको प्रबलता पाइन्छ । २१ औं शताब्दीदेखि गद्य कविताको प्रारम्भ भएको    पाइन्छ  । शताब्दीको सङ्क्रमण कालमा गद्य कविताका प्रथम प्रयोक्ताका रूपमा गोपाल प्रसाद रिमाल देखापर्छन् । यद्यपि चेष्टा भने यसभन्दा पहिले नै भैसकेको छ । मुख्यतया गद्य कविता लयात्मकतामा  समृद्ध  भएको हुन्छ । लयमा पनि दुई भेद देखिन्छन् :-
क) अनुशासित लय (ख) मुक्त लय  ।
क) अनुशासित लय
अनुशासित लय भन्नाले लयको परिपाटी अनुसारको मात्रा बुझिन्छ तर मुक्तलय अनुशासनदेखि नै मुक्त भएको हुन्छ । उन्मुक्त लय गद्य कवितादेखि सुरु हुन्छ । अनुशासित लय दुई भागमा विभक्त छ :-
(क) वार्णिक (ख) मात्रिक
(क) वार्णिक लय    
वार्णिक लय भन्नाले वर्ण वा अक्षरको आधारमा चलाएको अनुशासन पद्धति बुझिन्छ । यहाँ मात्राको गणना हँदैन । अतः वार्णिक लयको सम्बन्ध लोकलयसँग हुन्छ । नेपाली लोकलयमा जे जति साहित्य लेखिएका छन् ती सबै वार्िक लयलाई अपनाएर लेखिएका छन् । उदाहरणको रूपमा देवकोटा द्वारा सृजित मुनामदन खण्डकाव्यलाई लिन सकिन्छ । वर्णको मात्रा वास्ता गरिने हुँदा ह्रस्व दीर्घ संयुक्त मात्राको निर्वाह यसमा हँुदैन । यसलाई आजको भाषामा झ्याउरे लय पनि भनिन्छ । प्रारम्भमा यसलाई  झ्याम्रे पनि भनिन्थ्यो । वार्णिक लयमा दुई पाउ हुन्छन् ।  एक पाउमा पूरा १६ अक्षर हुन्छन् भने दुई ठूला बिश्राम यसमा देखिन्छन् । सानासाना यति भने क्रमशः ३+२=५, ३+२=५, र ३+३=६ अक्षरमा हुन्छन् । बालकृष्ण पोखरेलज्यूको भाषामा विर्की, दुर्वा, तिर्की दुर्वा, तिर्की, तिर्की वा पञ्जा, पञ्जा छक्का लोकलयको वार्णिक आकृति सङ्ख्या हो । लयात्मक अनुशासनको अन्त्य सुगम क्षेत्र लोकलय हो । लोक छन्दमा थोरै अनुशासन र उन्मुकतता बढी  हुन्छ ।
(ख) मात्रिक छन्द
मात्रिक छन्द प्रायः चार चरणमा देखापर्छन् भने लोक छन्द दुई चरणमा । मात्रिक छन्दका चार पाउमध्ये समवृत्त र विषम वृत्त बराबर हुन्छन् । प्रत्येक  पाउमा मात्राको महत्त्व हुन्छ । लघु गुरुको प्रयोग हुन्छ । अक्षर धेरै थोरै र बराबर पनि हुन्छन् । तर मात्रा भने बराबर हुनुपर्छ । मात्रिक छन्दको खास महत्त्व पनि मात्रामा नै रहन्छ । लिखित रूपमा मात्रा छन्दको प्रयोग नेपाली साहित्को माध्यमिक कालमा बढेको पाइन्छ । यसपछि लक्ष्मीप्रसाद देवकोटा, केदारमान व्यथित, सिद्धिचरण श्रेष्ठ आदि स्वच्छन्दतावादी कविहरू मात्रिक छन्दका प्रबल अनुयायी देखिन्छन् । देवकोटाको यात्री कविता यसको उदाहरण हो । यसका चरण चरणका मात्राको सङ्ख्या १६+१४, १६+१४ हुन्छ भने यति भने यत्र तत्र देखिन्छन् । मात्रिक छन्दको प्रयोगका प्रथम र तृतीय चरणको मात्राको सङ्ख्या बराबर र दोस्रो र चारौँ चरणका मात्रको सङ्ख्या बराबर हुन्छ । अक्षर वा वर्णको कम वेशीले केही गर्दैन । खाली मात्राको गणनामा चुक्नु हुँदैन । लोक छन्दमा पनि परिष्कृत नमूना या बढी अनुशासन पूर्ण कुनैकुनै रचना देखिन्छन् । कवि शिरोमणि  लेखनाथ पैड्यालको पिञ्जराको सुंगा परिष्कृत  लोक छन्दको नमूना हो । परिष्कृत लोक छन्दमा अनुशासनको मात्रा बढेको हुन्छ । संगीतको समृद्धिपनि तीव्रतर छ तर अभिव्याक्तिको उन्मुखतता भने खुम्चिएको हुन्छ ।
वार्णिक र मात्रिक भेदपछि एउटा अर्को भेद देखिन्छ, जसलाई अनुशासनको  चरम सीमा भनिन्छत्यो हो वर्णमात्रिक । अनुशासनको कडा बन्देज भएर पनि यसमा संगीतात्मकताको तीव्रताको पर्वाह गरिएकै हुन्छ । जसलाई  कविहरू शास्त्रीय छन्द भन्छन् । गद्य कवितामा वर्ण वा मात्राको यति उति भन्ने सीमा हुँदैन वा अनुशासन हुँदैन, त्यसैले गद्य कवितालाई उन्मुक्त लय पनि भनिन्छ । नेपाली कवितामा मात्रिक  छन्दको लामो युग छैन । अरम्भमा यसको प्रयोग कथ्य भाषामा हुन्थ्यो । आदिकवि भानुभक्त आचार्यदेखि कविशिरोमणि लेखनाथ पौड्याल सम्मका कवितामा हामी कथ्य भाषामै मात्रिक छन्दको प्रयोग भएको पाउँछ । भानुभक्तले मात्रिक छन्दको प्रयोग गरे पनि लेख्य आधारलाई स्वीकार गरेका छैनन् । किन्तु लेखनाथसम्म आइपुग्दा कविता व्याकरणिक नियमको दाम्लाले बाँधिएर अनुशासित बन्दछ । सर्वप्रथम वर्ण र मात्राको कडा बन्धन, अनि व्याकरणद्वारा निर्देशित भाषालाई मात्र अङ्गालेर कविता लेख्नु धेरै कठिन कुरा हो । यस किसिमको कविता मार्ग लेखनाथ पौड्याल जस्ता तीव्र प्रतिभाशाली कविका निम्ति मात्रा अत्याज्य भयो, अन्य वर्गका कविका निम्ति त किन अत्याज्य हुन्थ्यो ? त्यसैले नेपाली कविताको इतिहासमा वर्णमात्रिक कविताको त्यति  लामो इतिहास छैन ।
                यसप्रकार नेपाली कवितामा  लय मोटामोटी   रूपमा निम्नलिखित दुई प्रकारका देखिन आउँछन् ः (१) उन्मुक्त लय (२) अनुशासित लय
(क) उनमुख लय गद्य कविताको लय हो । जागृत भएर पनि अनियमित (अअनुशासित ) रूपमा बनेको लय उन्मुक्त लय हो । लयात्मक तीव्रतालाई अङ्गालेर पनि अनुशासनको बन्धनलाई अस्वीकार गर्नु गद्य कविताको विशेषता हो । नागबेलीपनलाई छोडेर तीव्रतम लयको अडान अडानमा बग्न थालेको हुन्छ गद्य कविता । उपयुक्त लयमा पनि दुई  भेद देखा पर्छन्ः (१) ठोस अनुशासनमा न बाधिएपनि मात्रिक छन्दको निकटम भएको । (२) उन्मुक्त
(पूर्णतः लयात्मक नियमितता देखि पृथक) लयात्मक अनुशासनको परिपाटीलाई नअङ्गाल्दा नअङ्गाल्दै पनि मात्रिक छन्दको नजीक नजीक पुगेका । जसमा देवकोटा र रिमालका कवितालाई लिन सकिन्छ । रिमालका कवितामा लयात्मक अनुशासनको पूर्ण पालन भएको पाइँदैन तर मात्रिक छन्दको नजिक नजिक पुगेका देखिन्छन् भने देवकोटाका कतिपय कविता पनि यस्तै यस्तै किसिमका रहेका छन् ।
                गद्य र पद्यको सीमाक्षेत्र कविता हो । गद्यात्मकतातिर उन्मुख गद्य कविता र पद्यात्मकतातिर उन्मुख पद्य कविता वा मात्रिक छन्दका निकटवर्ती अथवा लयात्मक उन्मुक्ततालाई अङ्गालेर पनि पद्यात्मकतातिर उन्मुख भयो भने त्यो पद्यात्मक र लयात्मकतालाई अङ्गालेर पनि गद्यात्मकातिर झुकाब भएको कविता गद्य कविता हो । वर्णको अनुशासन पद्यात्मक अनुशासनको सबैभन्दा महत्त्वपूर्ण पाटो हो । मुनामदन जस्ता काव्यहरू यसै अन्तर्गत पर्छन् । यिनमा लयात्मक नियमितता वर्र्णमा आधारित हुन्छ । मात्रिक छन्दमा चाहि मात्राको सङ्ख्याको आधारमा लयको नियमितता हुन्छ । वर्णको निर्वाह हुँदैन । साधारण र परिष्कृत गरी दुई भेदमा विभाजित मात्रिक छन्द मध्ये परिष्कृत बढी अनुशासित हुन्छ, जस्तो पिञ्जराको सुँगा । साधारणमा चाहिँ यात्री कवितालाई लिन सकिन्छ । कवितामा देखिने अर्को लय विशिष्ट लय पनि हो । यसका दुई भेदमध्ये एउटामा अभिव्यक्तिको उन्मुक्तता (स्वच्छन्दता र सहजता) र सङ्गीतात्मकताको न्यूनता गद्य कविता पर्छ भने अर्कोमा चाहिँ सङ्गीतात्मकताको समृद्धता र अभिव्यक्तिको न्यूनता, जसमा वर्णमात्रिक छन्द पर्छ । प्रतिभा सम्पन्न कविले गद्यमा पनि तीव्र सङ्गीतात्मकता भर्न सक्छ र पद्यमा पनि अभिव्यक्तिको प्रखरता प्रदान गर्न सक्छ । गद्य कवितामा अभिव्यक्तिको स्वच्छन्दता छ भने पद्य वर्णमात्रिक छन्दमा अभिव्यक्ति गर्ने सीमा हुन्छ । अनुशासित लयमा अनुभूतिलाई सहज अभिव्यक्त गर्न कम सम्भावना देखिन्छ । तर व्यवहारमा भने प्रतिभाशाली कविले अनुशासित लयमा पनि मुक्त कण्ठले अभिव्यक्ति गरिरहेकै हुन्छ ।
सन्दर्भग्रन्थहरू
–             उपाध्याय, प्रा. केशवप्रसाद विचार र व्याख्या, साझा प्रकाशन २०४०, ललितपुर ।
–             त्रिपाठी, प्रा. डा. वासुदेव, सह प्रा. दैवज्ञराज न्यौपाने, सह प्रा. केशव सुवेदी, नेपाली कविता भाग १, साझा प्रकाशन (सातौँ संस्करण) २०६४, ललितपुर   (सह सम्पादन) ।
–             राकेश, डा. रामदयाल नेपाली कविता ः विभिन्न आयाम, साझा प्रकाशन ललितपुर (प्रथम संस्करण) २०४४ ।
–             जोशी, कुमारबहादुर, कविता चर्चा, साझा प्रकाशन (प्रथम संस्करण) २०४० ।
Powered by Blogger.